diumenge, 27 d’octubre del 2013

Proposta metodològica de les sessions de musicoteràpia


Donat que per una banda, al llarg del pràcticum es farà un curs d’assessorament a l’equip de mestres de parvulari de l’escola i paral·lelament jo mateixa aniré fent sessions de musicoteràpia a una classe de P5 on hi ha el cas del nen austista que he esmentat, especificaré per separat les fases de cadascun dels dos “projectes” remarcant, però, que la fase 1 és comuna a tots dos.


FASE 1 : Preparació per a la implementació de les sessions de musicoteràpia i elaboració del pla d’actuació d’aquestes i del curs d’assessorament a les mestres de parvulari DATA: 3/10-20/12   HORES: 35 hores
Objectius:
- Elaborar, entre tot l’equip, l’EAP i la vetlladora, un pla d’actuació tot establint en quines hores, a on i de quina manera duré a terme sessions vàries de musicoteràpia juntament amb la vetlladora, algunes de les quals amb l’Òscar individualment i altres amb tot el seu grup classe de P5.
- Elaborar la programació del curs d’assessorament sobre la musicoteràpia
- Buscar informació sobre l’autisme, els seus orígens, etc.
- Buscar informació sobre la musicoteràpia i la seva metodologia
ACTIVITATS I CONTINGUTS
- Elaborar el pla d’actuació d’ambdós projectes (el curs i les sessions de musicoteràpia)
- Dissenyar un itinerari on hi consti els diversos agents a qui afectarà la intervenció, els objectius, les activitats, avaluació, etc
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
- Entrevista, qüestionaris
- Observació participant i escolta activa
- Ús i anàlisi de diferents documents de l’escola
- Anotacions diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de pràctiques
INDICADORS D’AVALUACIÓ
- Reunions amb el tutor i la vetlladora del nen per anar valorant el procés que vaig duent a terme (dubtes, aclariments, propostes...)
- Grau d’adequació en la proposta del material
- Resposta de l’alumne respecte les sessions de musicoteràpia
- Resposta de les mestres davant els continguts del curs
- Autoavaluació


FASE 2 :   Entrevista amb la família        DATA: 18/10 /13     HORES: 1 hora
Objectius:
- Conèixer d’una manera més propera el cas del nen autista
- Conèixer el seu entorn familiar
- Facilitar la relació família-escola per cooperar i anar junts pel bon desenvolupament del nen
ACTIVITATS I CONTINGUTS
Nom i cognoms dels pares, professions, situacions socio-familiars a tenir en compte, diagnòstic específic del seu fill, quines expectatives tenen respecte a l’escolarització dels seu fill, informació referent al comportant del nen a casa: hàbits, llenguatge, motricitat global, expressió, sociabilitat…

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
- Observació participant i escolta activa
- Preguntes de l’entrevista
- Anotacions diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de pràctiques
INDICADORS D’AVALUACIÓ
- Reunions amb la tutora del nen autista, l’EAP i la seva vetlladora per anar valorant el procés dut a terme

FASE 3 : Sessió 1              DATA:  18/11/13                   HORES:  1 hora
Objectius:
- Ser capaç de mantenir l'atenció i el contacte visual.
- Discriminar so/silenci.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
- Es posarà música durant els primers minuts, i relaxarem el nen, de forma que sigui capaç de romandre relaxat i assegut.
- Treballarem el contacte visual, dirigint-nos la mirada, buscant la mirada, redirigir la mirada amb l'ajuda de les mans, i manteniment d'aquesta.
- Es posarà música de fons, i l'especialista i el nen hauran de moure's al ritme de la música. Quan pari la música seuran a terra, i al tornar a sonar procediran al reinici de la marxa.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
- CD de relaxació
- CD de préstec de la classe de música
INDICADORS D’AVALUACIÓ
- Reunions amb la tutora del nen autista, de l’EAP i la seva vetlladora per anar valorant el procés dut a terme, concretament aquella sessió específica.
- L’avaluació que realitzaré és una avaluació basada en els resultats aconseguits en cada sessió. A l’expedient de l’Òscar, diàriament, enregistraré les anècdotes que creiem interessants, així com els resultats positius i negatius.

FASE 4 : Sessió 2            DATA: 25/11/13                     HORES:  1 hora
Objectius:
- Reaccionar davant la música segons el caràcter emocional (tristesa,alegria).
- Seguir ritmes homogenis: ràpid-lent.
- Manteniment de l'atenció i el contacte visual.SSIÓ 12/12/
ACTIVITATS I CONTINGUTS
- Es posaran músiques que evoquen diferents sentiments. El nen haurà de reaccionar a partir del que el faci sentir.
- El mestre li farà imitar ritmes a diferent tempo, així com també seguir la música
a diferents velocitats.
- L'especialista tocarà amb el teclat músiques lentes i ràpides o posarà música lenta i ràpida. Caldrà que el nen reaccioni de forma diferent a cada canvi de velocitat.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
- CD
- Teclat
- Anotacions diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de pràctiques

INDICADORS D’AVALUACIÓ
- Avaluació enregistrada a l’expedient del nen després de la sessió 
FASE 5 : Sessió 3                      DATA: 2/12/13                HORES: 1hora
Objectius:
- Reproduir motius rítmics treballats amb pictogrames.
- Crear motius rítmics de forma espontània.
- Expressar-se dinàmicament per mitjà de moviments, pràctica instrumental.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
- L'especialista li proposarà al nen una sèrie de dibuixos molt senzills. Aquest representa 2 cops, 1 cop, o silenci. Es posaran una serie de pictogrames i el nen haurà de tocar amb els instruments la seqüència proposada.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
- Làmines de diferents dibuixos
- Instruments: pandero, picarols, caixa xinesa i claves
- Anotacions diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de pràctiques
INDICADORS D’AVALUACIÓ
- Avaluació enregistrada a l’expedient del nen després de la sessió
FASE 6 : Sessió 4           DATA:   9/12/13                   HORES:  1 hora
Objectius:
- Executar amb diferents instruments la pulsació, acompanyant cançons.
- Donar palmades a ritme de les síl.labes d'una paraula donada.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
- Intentar que el nen creï ritmes propis, amb espontaneïtat i improvisació.
- Posarem les cançons apreses i treballades. El nen haurà de seguir la pulsació amb passos, palmes o tocant instruments.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
- Pandero
- CD
- Anotacions diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de pràctiques
INDICADORS D’AVALUACIÓ
- Avaluació enregistrada a l’expedient del nen després de la sessió
FASE 7 : Sessió 5            DATA:  16/12/13        HORES:  1 hora
Objectius:
-  Seguir la història dun ànec on s'intercalen emocions (tristesa, alegria), situacions associades a la música trista i alegre.
- Ser capaços de saber estar en situacions que impliquen un contacte grupal.
- Manteniment de l'atenció.
ACTIVITATS I CONTINGUTS
- Narrem un conte on el protagonista és un ànec. Es presenten situacions de tristesa i alegria, associades sempre a la música lenta i ràpida.
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
- Conte de l’ànec
- Músiques lentes i ràpides
- Anotacions diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de pràctiques
INDICADORS D’AVALUACIÓ
- Avaluació enregistrada a l’expedient del nen després de la sessió

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada