Donat que per una banda, al llarg del pràcticum es
farà un curs d’assessorament a l’equip de mestres de parvulari de l’escola i
paral·lelament jo mateixa aniré fent sessions de musicoteràpia a una classe de
P5 on hi ha el cas del nen austista que he esmentat, especificaré per separat
les fases de cadascun dels dos “projectes” remarcant, però, que la fase 1 és comuna
a tots dos.
FASE 1 : Preparació
per a la implementació de les sessions de musicoteràpia i elaboració del pla
d’actuació d’aquestes i del curs d’assessorament a les mestres de parvulari DATA:
3/10-20/12 HORES: 35 hores
|
Objectius:
-
Elaborar, entre tot l’equip, l’EAP i la vetlladora, un pla d’actuació tot
establint en quines hores, a on i de quina manera duré a terme sessions
vàries de musicoteràpia juntament amb la vetlladora, algunes de les quals amb
l’Òscar individualment i altres amb tot el seu grup classe de P5.
-
Elaborar la programació del curs d’assessorament sobre la musicoteràpia
-
Buscar informació sobre l’autisme, els seus orígens, etc.
-
Buscar informació sobre la musicoteràpia i la seva metodologia
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
-
Elaborar el pla d’actuació d’ambdós projectes (el curs i les sessions de
musicoteràpia)
-
Dissenyar un itinerari on hi consti els diversos agents a qui afectarà la
intervenció, els objectius, les activitats, avaluació, etc
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
- Entrevista,
qüestionaris
- Observació
participant i escolta activa
- Ús i
anàlisi de diferents documents de l’escola
-
Anotacions diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de
pràctiques
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
-
Reunions amb el tutor i la vetlladora del nen per anar valorant el procés que
vaig duent a terme (dubtes, aclariments, propostes...)
- Grau
d’adequació en la proposta del material
-
Resposta de l’alumne respecte les sessions de musicoteràpia
-
Resposta de les mestres davant els continguts del curs
-
Autoavaluació
|
FASE 2 : Entrevista amb la família DATA: 18/10 /13 HORES: 1 hora
|
Objectius:
- Conèixer d’una manera més propera el cas del nen
autista
- Conèixer el seu entorn familiar
-
Facilitar la relació família-escola per cooperar i anar junts pel bon
desenvolupament del nen
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
Nom i cognoms dels pares, professions, situacions
socio-familiars a tenir en compte, diagnòstic específic del seu fill, quines
expectatives tenen respecte a l’escolarització dels seu fill, informació
referent al comportant del nen a casa: hàbits, llenguatge, motricitat global,
expressió, sociabilitat…
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
-
Observació participant i escolta activa
-
Preguntes de l’entrevista
-
Anotacions diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de
pràctiques
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
-
Reunions amb la tutora del nen autista, l’EAP i la seva vetlladora per anar
valorant el procés dut a terme
|
FASE 3 : Sessió 1
DATA: 18/11/13
HORES: 1 hora
|
Objectius:
- Ser
capaç de mantenir l'atenció i el contacte visual.
-
Discriminar so/silenci.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
- Es
posarà música durant els primers minuts, i relaxarem el nen, de forma que
sigui capaç de romandre relaxat i assegut.
- Treballarem
el contacte visual, dirigint-nos la mirada, buscant la mirada, redirigir la
mirada amb l'ajuda de les mans, i manteniment d'aquesta.
- Es
posarà música de fons, i l'especialista i el nen hauran de moure's al ritme de
la música. Quan pari la música seuran a terra, i al tornar a sonar procediran
al reinici de la marxa.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
- CD de
relaxació
- CD de
préstec de la classe de música
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
-
Reunions amb la tutora del nen autista, de l’EAP i la seva vetlladora per
anar valorant el procés dut a terme, concretament aquella sessió específica.
- L’avaluació
que realitzaré és una avaluació basada en els resultats aconseguits en cada
sessió. A l’expedient de l’Òscar, diàriament, enregistraré les anècdotes que
creiem interessants, així com els resultats positius i negatius.
|
FASE 4 : Sessió 2
DATA: 25/11/13
HORES: 1 hora
|
Objectius:
-
Reaccionar davant la música segons el caràcter emocional (tristesa,alegria).
-
Seguir ritmes homogenis: ràpid-lent.
-
Manteniment de l'atenció i el contacte visual.SSIÓ 12/12/
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
- Es
posaran músiques que evoquen diferents sentiments. El nen haurà de reaccionar
a partir del que el faci sentir.
- El mestre li farà imitar ritmes a
diferent tempo, així com també seguir la música
a
diferents velocitats.
-
L'especialista tocarà amb el teclat músiques lentes i ràpides o posarà música
lenta i ràpida. Caldrà que el nen reaccioni de forma diferent a cada canvi de
velocitat.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
- CD
- Teclat
-
Anotacions
diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de pràctiques
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
- Avaluació
enregistrada a l’expedient del nen després de la sessió
|
FASE 5 : Sessió 3
DATA: 2/12/13
HORES: 1hora
|
Objectius:
- Reproduir motius rítmics treballats amb pictogrames.
- Crear motius rítmics de
forma espontània.
-
Expressar-se dinàmicament per mitjà de moviments, pràctica instrumental.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
-
L'especialista li proposarà al nen una sèrie de dibuixos molt senzills.
Aquest representa 2 cops, 1 cop, o silenci. Es posaran una serie de
pictogrames i el nen haurà de tocar amb els instruments la seqüència
proposada.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
- Làmines
de diferents dibuixos
-
Instruments: pandero, picarols, caixa xinesa i claves
- Anotacions
diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de pràctiques
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
-
Avaluació enregistrada a l’expedient del nen després de la sessió
|
FASE 6 : Sessió 4 DATA: 9/12/13
HORES: 1 hora
|
Objectius:
-
Executar amb diferents instruments la pulsació, acompanyant cançons.
-
Donar palmades a ritme de les síl.labes d'una paraula donada.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
-
Intentar que el nen creï ritmes propis, amb espontaneïtat i improvisació.
- Posarem les cançons apreses i
treballades. El nen haurà de seguir la pulsació amb passos, palmes o tocant
instruments.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
- Pandero
- CD
-
Anotacions
diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de pràctiques
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
-
Avaluació enregistrada a l’expedient del nen després de la sessió
|
FASE 7 : Sessió 5
DATA: 16/12/13 HORES:
1 hora
|
Objectius:
- Seguir la història dun ànec on
s'intercalen emocions (tristesa, alegria), situacions associades a la música
trista i alegre.
- Ser
capaços de saber estar en situacions que impliquen un contacte grupal.
-
Manteniment de l'atenció.
|
ACTIVITATS I CONTINGUTS
|
- Narrem
un conte on el protagonista és un ànec. Es presenten situacions de tristesa i
alegria, associades sempre a la música lenta i ràpida.
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
|
- Conte
de l’ànec
-
Músiques lentes i ràpides
-
Anotacions
diàries de tot allò que sigui rellevant en el meu diari de pràctiques
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ
|
-
Avaluació enregistrada a l’expedient del nen després de la sessió
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada